Ciągnik Ursus C-385 należy do grupy ciężkich ciągników, został wyprodukowany w zakładzie Ursus w Warszawie. Konstrukcja ciągnika C-385 była wynikiem przemyśleć i badań przeprowadzonych w Polsko-Czechosłowackim Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Ciągników w Brnie.
Początki ciągnika Ursus C-385
W latach 60-tych współpraca Polski i Czechosłowacji rozpoczęła badania i prace konstrukcyjne nad ciągnikiem ciężkim. Pomysł narodził się z powodu braku ciągników odpowiednich do obsłużenia dużych połaci ziemi. W roku 1969 rozpoczęła się produkcja ciągnika Ursus modelu C-385.
Ursus C-385 obecnie jest uznawany za pierwowzór, który dał początek powstaniu całej serii ciągników ciężkich. Wyprodukowano około 9 559 sztuk ciągnika C-385, a jego następstwem był Zetor 8011. Produkowane ciągniki ciężkie miały wersje podstawowe oraz rozbudowane (napęd na cztery koła).
Charakterystyka modelu C-385
Ursus C-385 to model ciężkich ciągników posiadających napęd na przednią oś. Ciągnik był produkowany do końca lat 80-tych i służył, jako maszyna rolnicza do prac sadowniczych, uprawowych, transportowych i komunalnych.
Wymiary ciągnika Ursus C-385 to:
- długość – 3945 mm
- szerokość – 1930 mm
- maksymalna wysokość z kabiną – 2485 mm
- wysokość tylnego WOM – 600 mm
- wysokość przedniego haka – 735 mm
Masa ciągnika C-385 bez obciążników to 3200 kg, zaś maksymalny ciężar maszyny to 4520 kg. Ciągnik składał się z ogumienia przedniego – 7,50-20, tylnego 16,9/14-34, posiadał rozstaw osi 2385 mm, rozstaw kół przednich 1350, 1500, 1650, 1800 mm i tylnich 1500, 1725 mm. Ciecz znajdująca się w oponach tylnych nie mogła przekraczać 2×250 kg.
Części do C-385 – silnik Z7501
Silnik w Ursus C-385 czy jedna z najważniejszych części w maszynie był 4-cylindrowy, 4-suwowy, wysokoprężny, rzędowy, chłodzony cieczą. Posiadał bezpośredni system wtrysku, górny układ zaworów, kolejność pracy cylindrów 1-3-4-2. Dodatkowo odznaczał się systemem smarowania pod ciśnieniem z rozbryzgiem, dwukomorowym filtrem paliwa, i pełno przepływowym filtrem oleju.
Silnik mieścił około 4562 cm3, miał średnicę 110×120 mm oraz moc znamionową 75 KM. Pozwalał na prędkość obrotową według mocy 2200 obr/min, prędkość obrotową według maksymalnego momentu obrotowego: 1500 obr/min, a także na prędkość obrotową na biegu jałowym: 450 obr/min. Silnik jednostkowo zużywał około 185g/KWh paliwa, a jego maksymalny moment obrotowy to 188 Nm.
Części do C-385 – skrzynia biegów, sprzęgło i wał obrotu mocy
Skrzynia biegów w ciągniku Ursus C-385 to 8-biegowa przekładnia mechaniczna dodatkowo redukująca i pozwalająca na uzyskanie 16 przełożeń do przodu i 8 do tyłu. Posiada również reduktor dwustopniowy niezależny, włączany dźwignią ręczną.
Na wyposażeniu maszyny znajduje się suche sprzęgło, cierne i jednotarczowe, a także wał obrotu mocy typu niezależnego lub zależnego od skrzyni przekładniowej 1000 z ręcznym sterowaniem sprzęgła WOM. Prędkość obrotowa silnika przy obrotach WOM 1000 obr/min wynosi około 2200 obr/min.
Części do C-385 – hydraulika, nośność i siła
Ciągnik rolniczy Ursus C-385 posiada trzypunktowy dźwigniowy układ zawieszenia II kategorii. Pozwala na udźwig na końcach dolnych cięgien TUZ – 1700 kg i maksymalną siłę uciągu – 3000 kg. Na wyposażeniu urządzenia jest pompa hamulcowa (jednosekcyjna, tłoczkowa).
Ciągnik Ursus C-385 odznacza się jednokrążkowym i trapezowym układem kierowniczym oraz zbiornikiem paliwa mieszczącym 90 litrów. Układ chłodzenia umieszczony w ciągniku pozwala na 18 litrów bez żadnego ogrzewania oraz na 20 litrów z ogrzewaniem. Maszyna ma napięcie znamionowe instalacji elektrycznej wynoszące 12 V.
Wyposażenie ciągnika Ursus C-385
Ciągnik Ursus C-385 dostępny jest w podstawowych jak i w rozbudowanych modelach. Zakupując ciągnik starszego modelu, można również skorzystać z zakupu dodatkowych części do C-385. Do pierwszoplanowych części do C-385 zaliczymy:
- kabinę kierowcy
- błotniki przednie oraz tylne
- siedzenie Grammera
- odporną maskę silnika
Nadprogramowymi elementami do ciągnika C-385, które wybiera coraz więcej rolników są: kabiny z nowoczesnymi i elektrycznymi instalacjami, obciążniki kół przednich, rozmaite wymiary ogumienia, obciążniki kół tylnych, dolne przewody wydechowe, zaczepy do przyczep jednoosiowych, instalacje sterowania hamulcami pneumatycznymi, ogrzewanie kabiny i wiele innych.
Części do C-385 zakupić można w sklepach internetowych i stacjonarnych. Najlepiej korzystać z oryginalnych zamienników części, a ich wymianę zlecać doświadczonym serwisantom. W większości sklepów stacjonarnych znajdziemy części do C-385 typu: elementy układu paliwowego, chłodzenia, hamulcowego, skrzyni biegów i skrzyni pośredniej, reduktora, sprężarki, silnika, doładowania, hydrauliki, instalacji elektrycznej oraz wiele innych. W przypadku problemu znalezienia właściwej części do C-385 warto przeszukać sklepy internetowe, w nich często można trafić na promocje i zakupić towar po atrakcyjnych cenach.