Przygotowanie ciągnika do zimy

ak0002Ciągnik rolniczy, jak każda inna maszyna, po pewnym czasie eksploatacji ulega zużyciu i wymaga serwisowania lub wymiany niektórych podzespołów. Każdy właściciel i użytkownik ciągnika może jednak wydłużyć czas bezawaryjnej pracy maszyny, przeprowadzając odpowiednie prace konserwacyjne i zapobiegając w ten sposób wpływowi zmian warunków panujących w otoczeniu. Niewątpliwie, bardzo ważnym czasem na dokonanie pewnych przygotowań jest okres jesieni, ponieważ warunki zimowe są wyjątkowo ciężkie dla każdej maszyny. Niestety, nie każdy użytkownik ciągnika wie, jakich czynności powinien dokonać przed nastaniem mrozów, by jak najlepiej zabezpieczyć swoją maszynę przed zużyciem. Z tego powodu poniżej opisujemy, na czym powinno polegać właściwe przygotowanie ciągnika do zimy.

Sprawny akumulator podstawą szybkiego rozruchu

Rozruch zimnego silnika w mroźne dni nie należy do łatwych zadań i nie zawsze kończy się sukcesem. By ułatwić start jednostki napędowej, trzeba zadbać o stan akumulatora, ponieważ to on w dużej części odpowiada za rozruch. Istotnymi czynnikami są: poziom naładowania akumulatora oraz ilość elektrolitu. Rozładowany akumulator możemy naładować z użyciem prostownika, zaś niedobór elektrolitu uzupełnić wodą destylowaną. Jeżeli mimo tego, akumulator nie podaje napięcia 14-14,4 V lub bardzo szybko się rozładowuje, należy rozważyć jego wymianę. Klemy akumulatora muszą być czyste i zabezpieczone przed czynnikami zewnętrznymi – w tym celu świetnie sprawdzają się niektóre smary oraz wazelina techniczna.

O szybkości rozruchu decyduje także sprawność świecy żarowej, która występuje w wielu ciągnikach w kolektorze dolotowym powietrza, by nieco ogrzać je przed wtłoczeniem do cylindrów. Jeżeli świeca nie działa, warto przed jej wymianą sprawdzić odpowiadający jej bezpiecznik – bardzo często to on jest przyczyną awarii, zaś jego wymiana jest zdecydowanie mniej kosztowna i problematyczna.

Zimowe paliwo – ochrona od wewnątrz

Przed zimą koniecznie trzeba zatankować świeży, zimowy olej napędowy. Trzeba to zrobić odpowiednio wcześniej, by paliwo wypełniło przewody paliwowe oraz pozostałe elementy układu. Im lepszej jest on jakości, tym lepiej dla silnika. Jest on gęstszy od odpowiednika używanego w sezonie letnim, dlatego trzeba przypilnować, by zanieczyszczone filtry paliwa nie utrudniały jego odpowiedniego przepływu – najlepszym wyjściem jest ich wymiana przed nastaniem mrozów, ponieważ nowe zdecydowanie lepiej sprawdzają się przy stosowaniu zimowego paliwa.

Ogumienie ciągnika

Jednym z najbardziej wrażliwych na niską temperaturę elementów ciągnika jest jego ogumienie. Guma na mrozie szybciej ulega niszczeniu, dlatego trzeba o nią szczególnie zadbać. Podstawą jest dokładne wymycie opon, by pozbyć się wszystkich substancji mogących wywoływać reakcje chemiczne na ich powierzchni. Następnie trzeba wybrać odpowiednie miejsce przechowywania – z możliwie jak najmniejszym dostępem światła słonecznego oraz z ograniczonym wpływem warunków atmosferycznych. Ponadto, należy je odciążyć oraz dopompować o 0,2-0,4 bar więcej niż wynosi zalecane ciśnienie robocze, a także kontrolować to ciśnienie co pewien czas. Warto też raz na kilka tygodni przemieścić nieco ciągnik (o 1/4 obrotu tylnego koła), by opony nie odkształcały się stale w jednym miejscu. Jeżeli opony były dociążone wodą, należy koniecznie dolać płynu zapobiegającego jej zamarzaniu.

Ciągnik przygotowany w powyżej opisany sposób nie powinien sprawić problemów podczas następnych prób jego użytkowania, zarówno w czasie zimy, jak i już w następnym sezonie rolniczym. Warto poświecić odpowiednią ilość czasu tym czynnościom, ponieważ tylko w ten sposób można zapobiegać awariom i związanym z nimi dodatkowym wydatkom.

Źródło
Artykuł został przygotowany przy współpracy z HurtowniaRolnicza.pl – sklepie internetowym oferującym części zamienne do sprzętu rolniczego oraz akcesoria rolnicze, ogrodnicze i motoryzacyjne.

Reklama:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rozwiąż równanie: *Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.